Buikspieren-oefenen.nl
4 Redenen waarom teveel suiker slecht voor je is!
Te veel toegevoegde suiker eten kan veel negatieve gezondheidseffecten hebben. Een teveel aan gezoete voedingsmiddelen en dranken kan onder andere leiden tot verschillende problemen met je gezondheid. Lees in dit artikel waarom het zo slecht is voor je gezondheid en wat je er aan kan doen om minder suiker binnen te krijgen.
1. Gebrek aan energie
Voedingsmiddelen met veel toegevoegde suiker verhogen snel de bloedsuikerspiegel en insulinespiegels, wat leidt tot meer energie. Suiker geeft je een tijdelijke energie boost, die snel wordt gevolgd door een sterke daling van de bloedsuikerspiegel, vaak een crash genoemd. Kies koolhydraatbronnen met weinig suiker en veel vezels om deze energieverslindende cyclus te voorkomen.
Het combineren van koolhydraten met eiwitten of vet is een andere geweldige manier om je bloedsuikerspiegel en energieniveau stabiel te houden. Het eten van een appel samen met een klein handvol amandelen is bijvoorbeeld een uitstekende snack voor langdurige, consistente energieniveaus!
2. Gewichtstoename
De toename van obesitas stijgt wereldwijd en de toename van toegevoegde suikers in producten vooral met suiker gezoete dranken, wordt beschouwd als een van de belangrijkste boosdoener. Door overmatig suikergebruik kom je snel aan. Suiker bevat geen eiwitten of vezels. Probeer dus meer producten te eten waar eiwitten of vezels inzitten en wissel frisdranken, energiedranken, vruchtensappen en gezoete thee in voor water of zero frisdranken.
3. Kan het risico op hartaandoeningen verhogen
Het eten van producten met veel toegevoegde suikers kan leiden tot heel veel ziektes, waaronder hartaandoeningen, wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak. Er zijn aanwijzingen dat het eten van suikerrijke producten kunnen leiden tot obesitas, ontsteking en te hoge bloeddruk, allemaal risicofactoren voor hartaandoeningen. 
4. Vatbaar om snel ziek te worden.
Door het eten van teveel suikerrijke producten verzwakt je immuunsysteem en verslecht je weerstand. Hierdoor heb je sneller griep of meer kans op een verkoudheid. Het kost je lichaam ontzettend veel energie om de ziektebron te bestrijden, waardoor je ook weer erg snel vermoeid raakt.
Sleeptime Flanel dekbedovertrekken

Hoe kan je suikerinname verminderen!

Overmatig toegevoegde suiker heeft veel negatieve gezondheidseffecten.
 
Hier zijn enkele tips over hoe je inname van toegevoegde suikers kan verminderen:
  • Wissel frisdranken, energiedranken, vruchtensappen en gezoete thee in voor water of ongezoete frisdranken.
  • Drink je koffie zwart of gebruik Stevia voor een caloriearme, natuurlijke zoetstof.
  • Zoet yoghurt met verse of bevroren bessen in plaats van gearomatiseerde, suikerrijke yoghurt te kopen.
  • Consumeer hele vruchten in plaats van met suiker gezoete fruitsmoothies.
  • Vervang snoep door een zelfgemaakte mix van fruit, noten en een paar pure chocoladeschilfers.
  • Gebruik olijfolie en azijn in plaats van zoete saladedressings zoals honingmosterd.
  • Kies marinades, notenpasta, ketchup en marinara-saus zonder toegevoegde suikers.
  • Zoek naar ontbijtgranen, granola en mueslirepen met minder dan 4 gram suiker per portie.
  • Ruil je ochtendgraan voor een kom met havermout gegarneerd met notenboter en verse bessen, of een omelet gemaakt met verse groenten.
  • Gebruik natuurlijke notenpasta in plaats van zoete smeersels zoals Nutella.
  • Vermijd alcoholische dranken die zijn gezoet met frisdrank, sap, honing, suiker of agave.
Bovendien is het bijhouden van een voedingsdagboek een uitstekende manier om je meer bewust te worden van de belangrijkste bronnen van suiker in jouw dieet.
Bekijk ook: